مقاله

آناتومی دهان زالوی طبی و جداسازی آن از میزبان

آناتومی دهان زالوی طبی و جداسازی آن از میزبان

دهان زالوی طبی در مکنده جلویی واقع گردیده درون حفره دهانی سه آرواره وجود دارد و نسبت به یکدیگر با زاویه 120 درجه قرار گرفته اند. آرواره های تیغه مانند در طول لبه های خود تعداد 60 تا 100دندان کوچک دارند. به طوریکه در زیر میکروسکوپ الکترونیکی به روش اسکنیگ ، سوراخ های داخل دندانی که از خلال آنها بزاق زالو ترشح می شود قابل تشخیص است. می توانید در مطلب عملکرد دهان زالو اطلاعات بیشتری بیاموزید.

بزاق زالو در سلول های غددی بزاقی جدا از هم و غیر مرتبط با یکدیگر تولید می شود. که این سلول ها طوری قرار نگرفته اند تا تشکیل یک غده کامل و اصلی را بدهند. دهانه های خارجی گسترش پیدا کرده در میان لبه دندانی بین هر جفت از دندان ، سوراخ های انتهایی یک کانال مرکزی هستند که در حقیقت انتهای مجاری ترشحی سلول های غده ای می باشند. عضلات آنتاگونیست در پایه آرواره، به گونه ای کار می کنند که آرواره را در یک حرکت نیم دایره ای شبیه به یک اره مدور به عقب و جلو حرکت می کند با پنین فعالیت ماهیچه ای، ناحیه تماس نسبتا کوچکی از آرواره نیم دایره ای به صورت عمیق تر به درون پوست نفوذ می کند که دارای دو شاخصه مهم می باشد:

  • نیروی کمتری نسبت به وقتی که دندان ها روی آرواره آرایش خطی داشته باشند. احتیاج دارد.
  • طعمه ناراحتی کمتری را حس نموده و احتمال اینکه متوجه گزش شود ، کاهش می یابد.

 بزاق زالو همچنین حاوی ماده ای با خواص بی حس کننده است که این اثر را افزایش می دهد.

زالو بزاق را از طریق سوراخ های داخل دندان به درون زخم ترشح می کند. فارنکس (گلو) حفره دهانی را به مری متصل می کند. مری یک پوشش ماهیچه ای شامل ماهیچه های حلقوی ، طولی ، شعاعی می باشد.

در صورت به خواب رفتن زالو در هنگام تغذیه با ضربه زدن ملایم به زالو در ناحیه سر و گلو می توانید زالو را بیدار کنید.

باتوجه به اتصال محکم زالوها میزبان باید در زمان جدا سازی زالو نهایت دقت را نماید چرا که به زور جدا کردن ممکن است موجب پارگی بدن حیوان و یا قی کردن محتویات روده از جمله باکتری زالو به نام آئروموناس شود و با ورود به زخم موجب عفونت گردد.

عموما زالوی طبی بعد از گذشت 20 تا 60 دقیقه با میل خود میزبان را رها می کنند. لذا بهتر است زالو به خواست خود جدا گردد تا آسیبی به محل زخم نزند. البته گاها امکان دارد تغذیه تا دو ساعت نیز به طول انجامد که در این حالت برای جدا سازی بهتر است اول مکنده عقب جدا شود تا با این کار زالو فکر کند زمان افتادن است و در اغلب موارد زالو خود مکنده دهانی خود را آزاد می سازد. در غیر اینصورت به آرامی با کمک یه کاردک مسطح یا قاشق مکنده را جدا سازید.

شرکت زالو برتر به عنوان یکی از بهترین شرکتهای پرورش زالوی طبی و آرایشی در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، تولید و تکثیر زالو در تهران و شهرستانها می باشد و همچنین عرضه و فروش انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

02136614661 

09127023770

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *