مقاله

تفاوت زالوها و کم تارانی نظیر کرم خاکی

تفاوت زالوها با کم تارانی نظیر کرم خاکی

تفاوت عمده کرم خاکی و زالو این است که تمامی کرم های خاکی لجن خوار هستن به جز یک کم تار که گوشت خوار است . این در حالیست که هیرودینه (Hirudinae) گوشت خوارند و به سادگی قادر به مکیدن خون نیستند.

در جلوی بدن بادکشی مرکب از دو حلقه وجود دارد به نام بادکش قدامی که دهان زالو که شامل سه فک Yشکل است، در آن واقع شده است. هرفک زالو دارای شصت تا صد دندان می باشد که به عبارتی زالو حدود سیصد دندان فوق العاده ریز دارد.

در انتهای بدن زالو یک بادکش مدور مرکب از هفت حلقه وجود دارد که نقطه اتکایی محسوب می گردد و توسط آن خود را به نقطه ای وصل می کند.

زالوها پالانه داران گوشت خواران هستند که بادکش ویژه ای برای اجرای روشی خاص در جابه جایی دارند. این در حالیست که کم تاران دارای تارچه هایی بوده که به انتقال آنها کمک می کند. اما در زالوها فقط گونه های راسته آکانتوبدلا در بند جلویی دارای تارچه هستند و فاقد بادکش قدامی هستند و حفره های بدنی آن مانند کم تاران است. این حفره در این زالوها وسیع بوده و قسمت قدامی آن توسط دیواره هایی تقسیم بندی شده است.

حفره عمومی در قسمت خلفی بدن زالو قرار دارد، جایی که مایع سینوسی با قسمت خارجی روده برای جذب موادغذایی تماس پیدا می کند.

تفاوت دیگر بین دو رده کلایتلاتا ، شیوه زندگی صیادی زالوها می باشد. تمامی کلایتلات ها گیرنده های نوری، شیمیایی و لمسی دارند اما هیرودینه به شکل فزاینده ای اندام های حسی تکامل یافته تری دارند. کم تاران چشم ندارند به جز تعداد اندکی از گونه های آبزی که لکه های چشمی ساده دارند. در حالی که تمام زالوها لکه های چشمی در بادکش قدامی و در برخی از آنها لکه های شبه چشمی ئر بادکش خلفی قرار دارد. گونه های هیرودیده چشم های توسعه یافته ای دارند که شامل سی تا صد سلول گیرنده نوری در یک محفظه رنگدانه عمیق می باشد. زالوها برعکس کرم های خاکی قادر به ترمیم بدن خود نیستند. زالوها نسبت به نور ، بو ، صدا ، گرما ، ارتعاش و لمس کردن حساس بوده و قادر به درک آنها می باشند. زالو دارای چینه دان قابل اتساعی است که قادر است خون زیادی را در خود جای دهد. بعضی زالوها ماهیچه های پر قدرتی دارند و می توانند بدن خود را باز و جمع کنند، به طوریکه قادر هستند با حرکت های موجی خود ماهرانه در آب شنا کنندو یا در سطح جامدی بخزند.

زالو همانند کرم خاکی هرمافرودیت (دو جنسی) بوده و هر دو اندام جنسی نر و ماده را همزمان در بدن دارند اما مانند سستودها و ترماتودها قادر به باروری نبوده و جهت باروری نیاز به اتصال به یکدیگر دارندو به شکل جنسی تولید مثل می کنند.

زالو قلب و مغز ندارد و به جای قلب رگ های منتشر در سراسر بدن و به جای مغز سی و دو گانگلیون و طناب عصبی دارند و همچنین زالو از تنفس پوستی به جای ریه بهره می برد.

سر زالو نقطه باریک تر از انتهای دمش است. چشم های زالو روی لب بالایی اش قرار دارد اما تقریبا غیر قابل رویت است.

  • شرکت زالو برتربه عنوان یکی از بهترین شرکتهای پرورش زالو در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، تولید و تکثیر زالو در تهران و شهرستانها می باشد و همچنین عرضه و فروش انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *