مقاله

نیاز دمایی زالو در مراحل مختلف پرورش زالو در تهران

نیاز دمایی زالو در مراحل مختلف پرورش زالو در تهران

دمای تکثیر و پرورش زالو بسته به مراحل تکثیر متفاوت بوده و از ۵ الی ۲۹ درجه سانتیگراد متغیر می باشد.
در حالیکه دمای نگهداری و حمل و نقل ۸ درجه سانتیگراد و دمای مناسب جهت تکثیر و پرورش زالوها ۲۰ درجه سانتیگراد به بالا میباشد.
دمای مناسب جهت جفت گیری زالوها ۲۰ الی ۲۴ درجه سانتیگراد و دمای مناسب برای پیله گذاری در حدود ۲۳ الی ۲۵ درجه سانتیگراد است.
دمای مناسب برای لاروهایی که تازه از پیله خارج شده اند بین ۱۸ الی ۲۰ درجه سانتیگراد میباشد.
دمای زالوهای سوزنی تا دو هفته بعد از تغذیه اول ۱۸ تا ۲۰ درجه و بعد از دو هفته میتوان دما را تا ۲۴ درجه سانتیگراد افزایش داد؛ تا سوخت و ساز زالوها افزایش یافته و پوست اندازی کرده و بزرگ تر شوند.
دمای زالوهای کبریتی یا آرایشی که از مرحله لارو تا این مرحله دو بار تغذیه شده اند، در حدود ۲۳ تا ۲۵ درجه می باشد.
دمای مورد نظر زالوی طبی که ۳ تا ۴ بار تغذیه شده است ، در حدود ۲۶ درجه سانتیگراد است تا سوخت و ساز در آنها افزایش پیدا کند.

دمای مورد نظر جهت تکثیر زالوهای مولد که ۸ بار تغذیه شده است و آماده تکثیر میباشد در حدود ۲۸ تا ۲۹ درجه میباشد .
ایده آل ترین دما بین ۱۵ تا ۲۸ درجه است که باید کارگاه بر این مبنا تنظیم دما شود.
دماهای بالاتر از ۲۹ درجه سانتیگراد باعث بی حال شدن زالوها شده و بعد از آن در ۳۰ درجه سانتیگراد، زالوها بی حس شده و در دمای ۳۱ درجه سانتیگراد زالوها فلج خواهند شد و در نهایت در دماهای بالاتر آنها از بین خواهند رفت.
تغییرات ناگهانی دما باعث تلفات سنگینی در زالوها می شود. با توجه به اینکه زالو در هر مرحله از رشد در شرایط مصنوعی تولید ، به یک رنج دمایی نیاز دارد، باید مرحله پرورش ، غتکثیر و نگهداری را در مکانهای مجزایی انجام داد. اگرچه دمای پایین باعث میشود میزان اکسیژن محلول در آب افزایش یابد اما این نکته را نباید از نظر دور داشت که دماهای پایین باعث تحرک کمتر و به اصطلاح به خواب رفتگی های زالو خواهد شد.
باید به طور روزانه ۵ بار دمای محیط همچنین دمای آب و گل موجود در حوضچه ها را یادداشت کرد. دمای پایین برای زالوها کشنده نبوده و حتی در دوره نگهداری برای کاهش سوخت و ساز زالوها و در نتیجه پایین آوردن هزینه نگهداری لازم است. اما باید مواظب بود تا دما از حد استاندارد افزایش نیابد . زیرا در غیر این صورت خسارت جبران ناپذیری به واحد پرورش خواهد زد.
بهترین دما برای رشد زالو ۲۲ تا ۲۵ درجه و بهترین دما برای تکثیر زالو ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتیگراد است.
زالوها را در درجه حرارت بین ۴ تا ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری میکنند.
باید آنها را در خاک مرطوب و در جایی قرار داد تا نسیم خنک و سرد بر آنها بوزد تا همواره سرحال و شاداب بمانند نگهداری زالو در آب به مدت طولانی مطلوب نیست زیرا زالوها با ترشح مواد شیمیایی از جمله آمونیاک، اکسیژن آب را از بین برده و بتدریج ضعیف شده و کارآیی خود را از دست میدهند و سرانجام پس از چند روز میمیرند بهترین حالت نگهداری زالو در مطبها و خانه ها همان خاک مرطوب و تمیز است که در کیسه های نخی یا کتانی محصور شده باشند و در درجه حرارت بین ۴ تا ۷ درجه نگهداری شوند . هرگز نباید برای تغذیه زالوها چیزی به آب یا خاک و به طور کلی محل زندگی زالو اضافه شود.

 

▪️دمای بعد از تغذیه زالوها

بعد از تغذیه زالوها باید دما بگونه ای در نظر گرفته شود تا زالوها بتوانند ضمن فعالیت لازم اکسیژن مورد نیاز جهت هضم خون را کسب کنند و همچنین دما به اندازه ای باشد تا از فعالیت و تکثیر باکتری آئروموناس (حاصل از قی زالوها) جلوگیری شود. لذا چنانچه دما پایین تر از حد استاندارد باشد ، فعالیت زالوها کاهش می یابد و در مقابل چنانچه دما را
افزایش دهیم باکتریهای حاصل از قی بر علیه زالوها فعال خواهند شد.
دمای زیر ۱۵ درجه سانتیگراد باعث کاهش فعالیت زالوها شده و هضم آنها را با مشکل مواجه می کند.
از طرف دیگر دمای بالای ۲۰ درجه سانتیگراد شرایط بهتری برای رشد باکتریها فراهم می آورد. بنابراین توصیه می شود دما را حدود ۱۸ درجه سانتیگراد تنظیم کنیم تا تعادل حفظ شود . البته با کاهش تراکم زالوها در واحد سطح و افزایش اکسیژن رسانی به فارم میتوان تا حدود زیادی مشکل را برطرف کرد .
جهت حصول موفقیت در کوکون گیری از زالوها باید زالوها یک دوره زمستان گذرانی داشته باشند که بتوانند استراحت نموده و نیروی لازم جهت تکثیر را بدست آورند. هر چه قدر تراکم زالو در واحد سطح کمتر باشد کوکون بیشتری خواهند گذاشت .
تنظیم دما در مرحله جفتگیری در حدود ۲۴ درجه سانتیگراد در بازه زمانی ۲ هفته یا ۱ ماه نیز میتواند در دستیابی به کوکون خوب مؤثر باشد . بعد از این مرحله دمای فارم را باید به ۴°۲۸ رسانید.

 

بهترین پرورش و تکثیر زالو در تهران

شرکت زالو برتر یکی از بهترین نمایندگان پرورش و تکثیر زالو اصیل ایرانی در تهران واقع در شرق تهران – پیروزی است، که در زمینه تکثیر و پرورش زالوی مدیسینالیس فعالیت می کند. کارشناسان این شرکت به افرادی که تمایل دارند در زمینه پرورش و تکثیر زالو فعالیت کنند، مشاوره می دهند.

همچنین تمامی عطاری ها، مطب های پزشکی طب سنتی و ایرانی و دیگر مراکز زالودرمانی  در تهران و شهرستان که از زالو برای درمان بیماران استفاده می کنند، می توانند اقدام به خرید زالوی ایرانی از زالو برتر نمایند.

بدون تردید خرید زالو اصیل ایرانی گیرا و با کیفیت بالا که در محیط استریل رشد کرده، می تواند کاربرد بسیار مطلوبی داشته باشد. پس اگر تمایل به خرید این نوع زالو برای استفاده در مراکز پزشکی و درمانی دارید، بهتر است از یک مرکز معتبر اقدام به تهیه آن نمایید.

زیرا سایت های بسیاری هستند که زالوهای وارداتی وربانا را به جای زالوهای ایرانی مدیسینالیس و اورینتالیس به فروش می رسانند. چراکه قیمت این نوع زالوها ارزان تر است و خریداران از آنها استقبال بیشتری می کنند؛ که این مسئله می تواند سلامت انسان ها را به خطر اندازد.

برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *