مقاله

مولد سازی و پرورش زالوها در تهران و ایران

تولید و پرورش زالو در تهران و ایران

در مولدسازی زالو در تهران و ایران ، بلوغ جنسی زالوی طبی هیرودو مدیسینالیس بعد از گذشت ۱ الی ۲ سال می باشد که البته درجه حرارت بالا ۲۰ الی ۲۹ درجه سانتیگراد و تغذیه مناسب و به موقع، زالوها را برای رسیدن به این شرایط کمک کرده و باعث رشد آنها خواهد شد.
جفت گیری زالوها در دمای بالاتر از ۲۰ درجه در آب یا خشکی اتفاق میافتد که بعد از آن، زالوها در فاصله زمانی ۱ الی ۹ ماه اقدام به پیله گذاری می کنند.
این فاصله زمانی بسته به شرایط زیست زالوها اعم از مقدار آب ، دما ،نور، نحوه استراحت و موارد تأثیرگذار دیگر، متغیر می باشد. پیله ها تخم مرغی شکل یا به شکل پیله کرم ابریشم میباشند.
طول آنها در حدود ۱ الی ۳ سانتیمتر میباشد دیواره پیله از خارج شامل لایه اسفنجی که رطوبت را در خود حفظ می کند، به رنگ زرد متمایل به قهوه ای (کرم) میباشد.
پیله ها از داخل شامل لایه متراکم و فشرده ای است که به کلی محفظه داخلی پیله را آب بندی کرده و در هنگام زایش کف سفیدی آن را احاطه می کند.

 

زالوی مولد چهارساله هیرودو مدیسینالیس در تهران

🛑شکل ۱: زالوی مولد چهارساله هیرودو مدیسینالیس

 

 

▪️جفت گیری و کوکون گذاری زالوها

بندهای ۹ تا ۱۱ کلیتلوم را تشکیل میدهد که عضو مسئول ترشح کوکون بوده و صرفاً در ماه های تابستان قابل رؤیت میباشد. غدد کلیتلوم کوکون را اطراف بدن زالو ترشح کرده و آن را با مایع آلبومینی پُر می کند .

زالو بعد از کوکون گذاری پیچ خورده و هر دو انتهای پیله را با ترشحاتی از بادکش قدامی میبندد پیله ها بعد از گذشت چند روز تیره رنگ میگردند.
کلیتلوم ناحیهای ضخیم در بدن زالوها است که صرفاً در دوران تولیدمثل قابل مشاهده است جفتگیری با به هم تابیدن دو زالو به یکدیگر و وارد کردن اسپرم هر یک به ناحیه کلیتلوم دیگری انجام میگیرد و اسپرمها پس از ورود به رحم منجر به لقاح و باروری تخم ها میگردند.

کلیتلوم یک مجموعه ۱۵ الی ۳۰ عددی از تخمها را که با یک ماده ژلاتینی سخت مانند پیله کرم ابریشم پوشانده شده و حاوی مواد غذایی است، بوجود می آید.
زالو برای دفع تخمها شروع به انقباض بدن عضلانی خود کرده و پیله اسفنج مانند را از قسمت سر خارج می کند در اغلب زالوهای جنس پیسیکولا و ارپوبدلا دو زالو از طریق خطوط شکمی شان در یک وضعیت سر به دم، طوری قرار میگیرند که سوراخ تناسلی نر یکی مقابل سوراخ تناسلی ماده دیگری قرار گیرد. کیسه اسپرم یک زالو وارد سوراخ تناسلی ماده زالوی دیگر میشود و انتقالات متقابل مایع سمینال شامل قرار گرفتن کیسه اسپرماتوفور داخل واژن هر دو زالو ایجاد می شود. آمیزش در حدود یک ساعت پس از آن که دو آمیزش کننده جدا شدند، پایان می پذیرد.

لقاح در واژن صورت گرفته و تخم لقاح یافته برای توسعه و رشد بیشتر در داخل کوکون آزاد میشود . خانواده هیرودیده و همادیپسیده کوکونهایشان را روی زمین میگذارند.
سطح این کوکونها با لایه خارجی اسفنجی پوشیده شده است تا از خشک شدن آنها جلوگیری بعمل آورد. اکثر زالوها کوکون شان را به بستری متصل می کنند که این بستر ابتدا با ترشح بادکش قدامی آماده می شود.
زالوها روی بستر و در ناحیه آماده شده توسط کلاتیلوم تخم میگذارند و سپس کوکون را روی بستر اطراف تخمها ترشح میکنند.

برخی از خانواده زالوها کوکون را روی بستر پهن کرده و برخی دیگر کوکون را ترک میکنند. در هر دو حالت کوکون بعد از گذشت چند روز تیره رنگ و سخت میشود .
ساکت و آرام بودن محل زندگی زالوها نه تنها باعث تولید مثل بیشتر میشود؛ بلکه فضولات و کثافات کمتری نیز تولید خواهند کرد. تغذیه و شرایط پرورش زالو در تولید مثل ، تعداد کوکونها و جنینها مؤثر میباشد.

 

شکل گیری کوکون در زالوها در تهران

شکل ۲: شکل گیری کوکون در زالوها

 

 

بهترین پرورش و تکثیر زالو در تهران

شرکت زالو برتر یکی از بهترین نمایندگان پرورش و تکثیر زالو اصیل ایرانی در تهران واقع در شرق تهران – پیروزی است، که در زمینه تکثیر و پرورش زالوی مدیسینالیس فعالیت می کند. کارشناسان این شرکت به افرادی که تمایل دارند در زمینه پرورش و تکثیر زالو فعالیت کنند، مشاوره می دهند.

همچنین تمامی عطاری ها، مطب های پزشکی طب سنتی و ایرانی و دیگر مراکز زالودرمانی  در تهران و شهرستان که از زالو برای درمان بیماران استفاده می کنند، می توانند اقدام به خرید زالوی ایرانی از زالو برتر نمایند.

بدون تردید خرید زالو اصیل ایرانی گیرا و با کیفیت بالا که در محیط استریل رشد کرده، می تواند کاربرد بسیار مطلوبی داشته باشد. پس اگر تمایل به خرید این نوع زالو برای استفاده در مراکز پزشکی و درمانی دارید، بهتر است از یک مرکز معتبر اقدام به تهیه آن نمایید.

زیرا سایت های بسیاری هستند که زالوهای وارداتی وربانا را به جای زالوهای ایرانی مدیسینالیس و اورینتالیس به فروش می رسانند. چراکه قیمت این نوع زالوها ارزان تر است و خریداران از آنها استقبال بیشتری می کنند؛ که این مسئله می تواند سلامت انسان ها را به خطر اندازد.

برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *