پرورش زالو

رفتار و مراقبت از زالو در پرورش زالو

تکثیر زالو در پرورش زالو

در نگهداری زالو در پرورش زالو به صورت اصولی ایجاد یک حس امنیت برای حیوان مهم است.

رفتار با زالو در تکثیر و پرورش زالو در تهران و ایران

برداشتن زالوها با Forcepsهای خشن و تبدیل آنها به یک ابزار پزشکی بی حس و روح احتمال شکست را بالا می برد. اگر بخواهیم به بهترین نتایج دست یابیم، نگهداری هر نوع حیوانی از جمله زالو در حداقل سطح معاش کافی نیست.

برای حفظ سلامت زالو و حفظ کیفیت خوب بزاق آن برای امر زالو درمانی با مقدار کم باکتری، نگهداری مناسب با لحاظ نمودن نیازهای عام برای زالوها و خصوصاً نیازهای اختصاصی هرگونه و نژاد امری ضروری است. به دلیل آلودگی محیط زیست و استفاده ی زیاد خصوصاً در قرن ۱۹ رفتارها و حتی ویژگیهای ژنتیک زالوها به احتمال زیاد تغییراتی یافته اند.

حوضچه های کم عمق با عمق حدود ۱ الی ۱/۵ متر با بستر خاکی / ماسه ای و … مثلاً بستر رودخانه ای که در مسیری فرسوده واقع باشد ، مکان ایده آلی برای زالوها محسوب می شوند. ترکیب مواد آلی و معدنی گیاهان و جانداران « Ecosystem انتخابی برای پرورش و نگه داری زالو، نقش مهمی در تمام مراحل تولید مثل، رشد و نمو و ارتقای کیفیت درمانگری آن و … دارند.
زالوهای جوان پس از خروج از تخم ابتدا زیر توده ی تخم ها در پیله زندگی می کنند، سپس برای تغذیه به فضایی که از تخم خارج شدند، باز میگردند.
آن گاه پس از وقفه ای کوتاه به تغذیه از Pankton»ها روی می آورند .

رزق و روزی بعدی آنها دوزیستان «بیشتر خون خواری و به ندرت حتى شکار آنان و تغذیه از گوشتشان بخصوص در بعضی نژادهای خاص » و در نهایت با شکار پستانداران (خونخواری) از دانشگاه شان با مدرک دکترای پزشکی فارغ التحصیل می شوند.
داشتن مکانی تاریک برای شکار و مخصوصاً استراحت برای زالوها مهم است. زالوی گرسنه مشاهده ی بستر شکار را از سطح آب ترجیح میدهد آنها تمایل دارند به برگهای معلق در آب، ساقه های ثابت برگهای ریخته ی گیاهان و … بچسبند. زالوی شکارچی حرکت آب و یا جابجایی سایه ها را با گیرنده های ارتعاشی و ۵ جفت چشم اولیه حس می کند.

زالو هر ۳ الی ۱۰ روز (متوسط ۳ روز ) پوست اندازی می کند و به گیاهان برگ سخت مانند گیاه آبزی کانارایی (گیاهان آبزی و تک هسته ای در آمریکا)، بولاغ اوتی، نیلوفر آبی ، لاله ی آبی، یا سایر گیاهان بومی که در آب رشد میکنند و اکسیژن محیط را افزایش می دهند و در عین حال سایه برای زالوها فراهم می کنند، نیاز دارند.

زالو تاریکی را بخصوص پس از تغذیه بیشتر دوست دارد، لذا اگر پس از قرار دادن گیاه در محیط پرورش مدتی نورپردازی شود با رشد گیاهان، خیلی سریع برای آنها سایه فراهم می گردد.
زالو به دیگر چیزهای خشن مثل شاخه ها، صخره ها و … نیز نیاز دارد. اگر پوست اندازی موفقیت آمیز نباشد حلقه های Cuticle کهنه دور بدن او را مثل یک طناب دار تنگ میکند شکل ساعت شنی و میتواند باعث آسیب یا حتی خفقان و مرگ جانور گردد. در این شرایط اگر با دستمال کمک کنیم تا زالو پوست منقبض شده را بیاندازد، ممکن است از پیشرفت آسیب و مرگ او جلوگیری نموده و ترمیم را تسهیل نماییم چون زالوها توان ترمیمی بالایی دارند.

در آسیبها و حتی بیماریهای زالو معمولا فقط استراحت میتواند همه چیز را درست کند. حوض ایده آل زالو میبایست شامل انواع مختلف دوزیستان و ماهی باشد. اعتقاد بـر این است که موادی مانند آمونیاک، نیترات و فلزات سنگین و سموم دیگر زیست محیطی توسط زالو برداشت می شوند. احتمالاً یکی از فواید زالو در محیط و حتی بدن انسان در هنگام زالو درمانی پاکسازی این مواد است .
زالوها به مواد ضد عفونی کننده نیز حساس اند. مقدار کمی Chbrime میتواند برای آنها کشنده باشد pH آب فارم پرورش زالو باید کمی از ۷ بیشتر باشد و تا حد امکان تمیز باشد.

 

زالو در شمال ایران

در شمال ایران، هر جا کلمه ی چال به معنی چاله پسوند مکانی بود مثل گندم چال ، هندی چال و… یعنی آنجا زالو وجود دارد. متأسفانه در مزارع مختلف برنجکاری کشور روزگاران نه چندان گذشته آنقدر زالو وجود داشت که مزاحم کشاورزان بودند، اما اکنون به دلیل سم پاشی های بسیار شدید و بی رحمانه شاید حتی یک زالو هم یافت نشود.

اگر کشاورزان و شالیکاران بدانند که زالو با چه قیمتی در داخل و خارج از ایران قابل فروش (صادرات زالو) است.

مطمئناً دیگر به فکر کشت و کار نخواهند بود بلکه به دنبال پرورش زالو خواهند رفت. با از بین رفتن و حتی انقراض زالو در بسیاری از مزارع می توان چنین نتیجه گرفت که این جانور با ارزش که هم پاکسازی کننده ی سموم است و هم نسبت به بسیاری از سموم خطرناک برای انسان مقاوم است؛ این هشدار را با نابودی وسیع خودش به انسان باهوش و متفکر می دهد که غلظت سموم موجود در خاک، هوا و حتی آب برای خود انسان بسیار خطرناک است . البته این را هم نباید فراموش کرد که زالو درمانی یکی از راه های نجات بشر از شر این سموم است.

 

فرار زالو در پرورش زالو

در هنگام اسارت (Captivity) زالوها در نزدیکی سطح آب با چسباندن مکنده ی جلویی به بیرون و نزدیک سطح آب و مکنده ی کوچک زیر سطح آب خود را مدت ها در وضعیتی موسوم به استراحت یا گرسنگی نگاه میدارند.

آنها برای پیدا کردن غذا یا روزنه ی فرار از ظرفی که در آن نگه داری میشوند مصرانه تلاش می کنند، اما وقتی قانع شوند که این هدف مقدور نیست موقتاً با چهره ای حاکی از رضایت دست از کوشش بر می دارند و پس از چند بار دوره های تلاش و رضایت ممکن است برای همیشه دست از حتی فکر فرار بردارند ولی به محض این که راهی برای فرار باز شود و یکی از آنها موفق به فرار گردد، ممکن است در مدتی کوتاه همگی برای فرار از همان راه اقدام نمایند؛

زالو هواسنج زنده

بنابراین اگر در این مرحله درب آنها را کاملاً باز بگذاریم ریسک بزرگی انجام داده ایم. زالوها ظاهراً در حالت آویزان آرامش بیشتری دارند آنها نه تنها شنا کردن خود را در زمان شکار افزایش می دهند، بلکه این کار را در هنگام تغییرات غلظت اکسیژن و حرارت آب «محیط» نیز انجام می دهند. مدتها گمان می رفت که به خاطر واکنش سریع زالوها به افت فشار هوا ، می توان از فعالیت آنها در هنگام تغییرات ناگهانی در آب و هوا به عنوان «هواسنج زنده» استفاده کرد، ولی گویا ایــن طـرح مورد استقبال واقع نشد البته هنوز مصرف کنندگان زالو به طور کلی گزارش میدهند که برخی اوقات این حیوان قبل از رعد و برق بسیار فعال میشود و هنگام رعد و برق، بسیار مشوش و پر هیجان می گردد. این مطلب در ایران نیز گزارش شده است.

 

خون مصرفی زالو در زالودرمانی

زالوها احتمالاً با اکسیژن میانه ی خوبی ندارند. اگر برای تفنن آکواریومی بسازید و چند عدد زالو در آن بیاندازید و کف آکواریوم را حدود ۵ سانتی متر ماسه پر کنید، متوجه میشوید که بلافاصله پس از قرار گرفتن در آکواریوم با عجله ای وصف ناپذیر خود را به کف آکواریوم رسانده و در عمق ماسه ها فرو می رود و ممکن است مدتها شاید چندین ساعت و شاید حتی روزها و ماه های متوالی همان گونه زیر ماسه بمانند. اگر کمی غذای ماهی آکواریوم بر روی آب بریزید آنها فوراً به سطح آب آمده و غذا میل میکنند و باز با عجله خود را در زیر ماسه ها پنهان میسازند.

در زالو درمانی خیلی زود متوجه میشوید که زالوها به خون سرخرگی (شریانی) علاقه ای نشان نمی دهند و انتخاب مصرانه ی آنها معمولاً خون سیاهرگی (وریدی) است. شاید اگر بگوییم تنها فرق اصلی این ۲ نوع خون تفاوت آنها در میزان اکسیژن آنها است، ارباب فن به ما خرده نگیرند خون سیاهرگی به وضوح اکسیژن کمتری دارد و این ثابت می کند که زالو احتمالاً با اکسیژن کمی ،قهر و شاید با دی اکسید کربن میانه ی بهتری نسبت به سایر جانداران خونسرد داشته باشد. تأیید دیگر این مدعا این است که در فصول سرد یا خشک آنها را می توان در اعماق زمین جستجو نمود و در فصولی که آب فراوان است داخل آب رفته و حتی مشغول به شنا می شوند؛ الحق که با کرم خاکی فامیل هستند.

البته وقتی دما کاهش می یابد، سوخت و ساز حتی در موجودات خون گرم هم ممکن است کاهش یابد چه رسد به حیوانات خونسرد. بعضی از مراکز فروش زالو دکتر کوچولو را کاملاً منجمد عرضه می کنند و خریداران پس از دریافت آن آنها را به آرامی گرم نموده و پس از فعال شدنشان برای زالو درمانی مورد استفاده قرار میدهند؛ البته اگر زالو منجمد شود، احتمالاً کارآیی اصلی اش کاهش می یابد.

 

زالو طبی ایرانی در پرورش زالو در تهران

رفتارهای زالو در فارم پرورش زالو

بطور کلی اگر درجه حرارت در دامنه ی قابل حیات برای آنها متوسط ۱۰ درجه ی سانتی گراد افزایش یابد متابولیسم آنها ۲برابر می گردد.
حرکت سایه نیز زالوها را بسیار فعال میکند که احتمالاً به خاطر تحریک قوه ی شکار آنها است. زالو به شدت طرفدار صلح و آرامش است لذا یک فضای آرام، تاریک و امن را لا به لای صخره های موجود در آکواریوم ترجیح میدهد و به صدا و بوق بسیار حساس است. ترجیح دیگر آنها سایه بخصوص پس از غذا خوردن است. آنها از این که کسی لقمه هایشان را بشمارد خوششان نمی آید و شاید به خاطر همین خو و منش شان فارم های مدور را بیشتر از مکعبی دوست دارند.

در اولین نگاه فارم نگه داری زالوها خالی به نظر می رسد، ولی وقتی موج مداومی در سطح آب ایجاد شود در چند ثانیه اکثر زالوها با هم شروع به شنا می کنند. در طبیعت زالو باید زود خون لازم را از شکار بمکد وگرنه با ترک محل شکار، دچار مشکل میشود( قرار گیری در محیطی خشک و در معرض آفتاب گرما و …..)

زالوها برای زنده ماندن نیاز به مقداری رطوبت دارند که سطح بدنشان را خیس نگه دارد، وگرنه خیلی زود مانند چوب خشک میشوند و میمیرند.

 

 

رفتار زالو در زالودرمانی

هنگامی که زالو بر سطح بدن میزبان (مثلاً انسانی که داوطلب زالو درمانی است ) قرار میگیرد، بیشتر اوقات، این ۲ واکنش از او دیده میشود ۱. فوراً روی پوست میزبان مستقر شده نیش میزند و شروع به خون خواری میکند ۲. با آرامش خیلی زیادی شروع به گشت زنی بر روی بدن میزبان می کند و این فکر را تداعی میکند که میخواهد یا گرسنه بماند و اصلاً شروع به خون خواری نکند یا اگر تصمیم به خونخواری ،گرفت محل گزش را با وسواس زیادی خودش بیابد.

شق دوم گاهی آنقدر طول میکشد که فرصت تغذیه را از دست میدهد. گویا این زالو معیارهایی از این قبیل برای تصمیم گیری دارد: نبض ،واکنش های هیجانی و ترس میزبان ،حرارت ایده آل بدن میزبان (۳۵ الی ۴۰ درجه ی سانتی گراد = دمای معمول بدن پستانداران پرندگان و ….) وقتی انتخاب مشکل پسندانه زالو حاصل شد، فوراً دست به کار شده و پس از نیش زدن مکنده ی قدامی را به طورعمودی به پوست میزبان میچسباند و با بقیه ی بدنش آویزان شده، شکلی شبیه قلاب بـه خود میگیرد شکل قلابی یک نشانه ی مطمئن است که زالو کاملاً نیش زده است.

سپس فک خود را برای نفوذ به پوست با حرکتی موزون ۲ بار برثانیه به جلو و عقب سر میدهد حرکات (peristaltic = دودی، کرمی )همزمان بدن و گلو (حلق) باعث مکش خون میشوند. حدود ۳ الی ۴ میلیمتر از طول دهان مانند استوانه ای با قطر بیشتر از حالت عادی میشود هنوز نمیتوانم بگویم که چه چیزی باعث احساس سیری زالو می شود.

گاهی زالوهای بسیار گرسنه در برابر خونخواری ناز می کنند، و گاهی برعکس، زالوهای نسبتاً سیر فوراً خونخواری را شروع میکنند گاهی زالوهای بسیار گرسنه پس از بلعیدن مقدار کمی خون فوراً محل را رها نموده و گاهی برعکس زالوهای بسیار سیر، ساعت ها به تغذیه می پردازند. معمول قضیه این است که پس از کمی گردش، خونخواری شروع و پس از سیری نسبی خاتمه یابد زالویی که تازه خون خورده، بزرگ و براق است و تمایل کمی برای حرکت دارد.

رد تغذيه الزاماً به معنی سیر بودن زالو نیست همان طور که گفته شد، زالوها به طور – متوسط تا حدود ۳ ماه بعد از یک تغذیه با حجم زیاد سیر میشوند. در طبیعت هم زالوهـا طی این مدت استراحت میکنند و میل به خونخواری ندارند وقتی زالو سیر است، میل به توقف در مکانهای خنک دارد و واکنشی به حرکات آب و تحریکات شیمیایی مانند خون و مواد شیرین نمیدهد و جای تاریک در کف بستر را جستجو مینماید. در طبیعت، زالوها از تابستانهای گرم و سوزان و زمستانهای بسیار سرد جان سالم به در می برند.

می توان از این امر نتیجه گرفت که تغییرات دوره ای دمای محیط پرورش زالو احتمالاً مفید است. اگر زالوها را برای اهداف زالودرمانی نگهداری میکنید میزان دمای ۴ الی ۸ درجه ی سانتی گراد ایده آل یا دمای اطاق قابل قبول است بعضی از کتابها یادآوری کرده اند که نگهداری زالو در دمای بالا، درصد باکتریهای هم زیست با زالو را کاهش میدهند!!

 

نکته مهم در مورد زالو

چون زالو موجودی دوزیست است و در طبیعت ممکن است در لجنزارها هم مشاهده گردد، نباید این تصور ایجاد شود که موجودی ذاتاً کثیف و پلشت است. زیبایی نقش و نگار ، براقی پوست ، شفافی و زلالی ترشحات سفیدی پوست های رها شده از بدن این موجود، حساسیتش نسبت به مواد شیمیایی ، سموم ،غلظت ،آلاینده ها، بوها، نور، دما و … همگی حاکی از High cass بودن این موجود دارند.

اگر زالوها در پرورشگاه های پاکیزه و بهداشتی پرورش یابند مانند شرکت معتبر پرورش زالو برتر و بخصوص پیش از استفاده ی زالو درمانی، با آب تمیز شسته شوند، علی رغم این که بزاقشان را مستقیماً در سیاهرگ تزریق می کنند، خیلی بعید است که عفونت ایجاد نماید.

 

جداسازی زالو از بدن در موارد چسبیدن ناخواسته زالو

در مواقعی که زالو ناخواسته روی پوست قرار گیرد مثلاً هنگام شنای انسان با حیوان درون برکه ای زالو به بدن او بچسبد. گاهی در گوش حلق یا سایر مجاری بدن نیز فــرو می رود، یکی از راه های امن برای خارج کردن آن استفاده از موادی مثل نمک، سرکه، … یا حتی دود سیگار است. اگر مقدار کمی از این مواد مثلاً یک بلور کوچک نمک را نزدیک سر زالو قرار دهیم زالو فوراً فک های خود را باز می کند و اغلب از درد بـه خـود می پیچد و ناحیه ی سری خود را منقبض مینماید تا جایی که مکنده ی خلفی نیز جدا گردد.

اگر مقدار زیادی از مواد آزار رسان فوق به مدت زیادی روی بدنش باقی بماند، باعث مرگ او میگردد بدتر از همه این که ممکن است محتویات معده ی زالو به طرف رگ برگشت نموده و احتمال عفونت آلرژی … افزایش یابد.

اگر پس از رها کردن زالو ما نیز رهایش کنیم و با مقداری آب معمولی او را بشوییم یا در ظرف آب تمیزی برای مصارف بعدی قرارش دهیم( تولید مثل، تولید دارو، زیبایی و …. یا آزاد کردنش ) در محیط زیست، به حفظ اکوسیستم و محیط زیست کمک کرده ایم.

 

 

علت تغذیه نکردن زالو از خون در زالودرمانی

شکست یک زالو در تغذیه لزوماً به معنی گرسنه نبودن زالو نیست. مراکز نیش همواره زالوهای گرسنه را جذب میکنند این بی میلی میتواند به دلیل بوهای مختلف (عطر سیگار، … ) قرارگیری در زمان و شرایط تولید مثل (تابستان) یا بی اشتهایی لحظه ای باشد.

معمولاً با کمی حوصله زالو شروع به خوردن میکند. اگر بخصوص هنگام زالو درمانی علی رغم حوصله ی کافی زالو از نیش زدن و مکیدن خون اجتناب نمود، باید شانس ادامه ی کار را با زالوی دیگری آزمود قرار دادن زالو در محیط سرد یا تاریک و امن مثلاً طبقات پایین یخچال به آنها آرامش میدهد تا در هنگام لزوم به تمام تحریکات شیمیایی، حرارتی، نوری و … … در مكان مناسب واکنش نشان دهند ناقلین بی تجربه، اغلب برای انتقال از وسایل خشن دستی استفاده میکنند تا از فرار زالو هنگام تغذیه جلوگیری کنند. از انتقال خشن همیشه باید پرهیز شود این کار تنها موجب تحریک گیرنده های درد شده و پاسخی تهاجمی یا فرار گونه ایجاد میکند و زالو به جهت مخالف می گریزد.

جابجا کننده ی زالو می بایست از لمس ناحیه ی سری خصوصاً نقاط چشمی و ناحیه ی بالای لب زالو اجتناب کند، و او را حداقل ۲ سانتی متر پایین تر از سر گرفته و در نقطه ی مورد نظر (ظرف غذا یا ناحیه ی مناسب برای زالو درمانی ) گذارد .با شیرین کردن محل با کمی قند یا عسل، میتوان او را تشویق به این کار نمود.

زالوها به بسیاری از پارامترها مانند کیفیت آب ، میزان صدا، ترکیب خاک، وضعیت تغذیه، ساعت های تابش نور روز ،گیاهان ، جانوران و … حساس اند. آنها اگر از هر چیزی احساس ناراحتی نمایند با واکنشهای مختلفی از جمله عدم تأخیر تولید مثل یا حتی مرگ دسته جمعی ما را تنبیه می کنند. زالوها میتوانند در آکواریوم( ایده آل ترین روش )ظروف بزرگ یا کوچک ، Fam های طبیعی، انواع استخر یا حوضچه و … پرورش و تکثیر یابند.

برای اطاع بیشتر از تغذیه زالو در مراحل پرورش زالو می توانید به مطلب تغذیه زالو در مراحل مختلف پرورش زالو در تهران مراجعه نمایید

 

پرورش زالو مدیسینالیس و زالو اورینتالیس در تهران

 

فرهنگ تکثیر زالو و نگهداری زالو برای افزایش صادرات زالو با بهترین نژاد زالو

اگر بتوانیم فرهنگ تکثیر زالو و نگهداری زالو را در مردم کشورمان یا حتی دنیا ترویج دهیم، قدمی بسیار مهم در مبارزه با بیماریها و بهداشت عمومی و حتی دامپزشکی، کشاورزی و … برداشته ایم. فواید اقتصادی خرد و کلان پرورش زالو، نیاز به توضیح ندارد. مدتی است که مطلع شده ایم که آکواریوم فروش زالو در بسیاری از داروخانه های انگلستان وجود دارد و مردم انگلیس به عنوان (OTC ) over the counter قادر به خرید پزشک کوچک می باشند. صد البته این امر اگر صحت داشته باشد بدون آموزش جامع به عموم مردم ممکن نیست، مضافاً این که در این صورت زالو لقب دیگری جز «دکتر کوچولو» می گیرد و آن داروخانه ی کوچک است.

به هر حال اگر تصمیم به نگهداری یا تکثیر زالو گرفتید( از مزایای تزئینی این حیوان بسیار زیبا نیز بهره مند میشوید) باید تعداد کمی از آنها را در هر آکواریوم قرار دهید. نکته ی مهم این است که زالو در هر مکان یا ظرفی که پیله گذاشت؛ نباید در باز کردن آن عجله نمایید بلکه باید بگذاریم تا طبیعت کارش را تمام کند و زالوهای نوزاد به حداکثر رشد خود برسند و خودشان از پیله خارج گردند. زالوهایی که تازه از پیله خارج میشوند باید یک ماه بعد با خون تغذیه شوند.

برای اطاع بیشتر می توانید به مطلبهای اهمیت اقتصادی انواع زالو در تهران و شهرستان و مولد سازی و پرورش زالوها در تهران و ایران مراجعه نمایید. و دیگر مطالب آموزشی در حوزه پرورش زالو را در اینجا ببینید.

بهترین شرکت پرورش زالو در تهران

شرکت زالو برتر یکی از بهترین ها در حوزه تکثیر و پرورش زالو اصیل ایرانی در تهران – شرق تهران – پیروزی است، ما در زمینه تکثیر و پرورش بهترین نژاد زالو طبی ایرانی : زالو مدیسینالیس ، زالو اورینتالیس فعالیت می کند. کارشناسان ما به افرادی که تمایل دارند در زمینه پرورش زالو فعالیت کنند، مشاوره می دهد. همچنین شما می توانید زالو مورد نیاز خود را جهت زالودرمانی از ما تهیه نمایید ، شرایط  نگهداری و حمل و نقل زالو در زالو برتر اصولی انجام می شود.

از همین رو تمامی عطاری ها، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و بهترین مراکز زالو درمانی در تهران و شهرستان ها که از زالو و زالو درمانی برای درمان بیماران استفاده می کنند، می توانند اقدام به خرید زالو طبی ایرانی از زالو برتر نمایند.

بدون تردید خرید زالو طبی اصیل ایرانی مدیسینالیس ، اورینتالیس ، گیرا و با کیفیت بالا که در محیط استریل رشد کرده، می تواند کاربرد بسیار مطلوبی داشته باشد. پس اگر تمایل به خریدزالو مدیسینالیس ، زالو اورینتالیس برای استفاده در مراکز پزشکی و درمانی دارید، بهتر است از یک مرکز معتبر تکثیر و پرورش زالو تهیه کنید.

زیرا برخی سایت های فروش زالو طبی در تهران و ایران هستند که زالو وارداتی وربانا را به جای زالوهای ایرانی مدیسینالیس و اورینتالیس به فروش می رسانند. چراکه قیمت این نوع زالوها ارزان تر است و خریداران از آنها استقبال بیشتری می کنند؛ که این مسئله می تواند سلامت انسان ها را به خطر بیاندازد.

برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

 

 

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *