مقاله

فیزیولوژی گوارش زالو ها (سری۲)

فیزیولوژی باکتری گوارش زالو ها2

زالوها باکتری هاییی در روده دارند که آنزیم های خاصی را تولید می کند. زالوهای خون خوار نظیر هیرودومدیسینالیس یک گونه باکتری به نام آئروموناس هیدروفیلا را در روده خود دارد. که دو وظیفه مهم را دارد:
1- باکتری زالو یک ماده آتی بیوتیکی ترشح می کند که از رشد سایر باکتری ها ممانعت به عمل آورده و به دنبال آن تجزیه خود را که به مدت طولانی در سیستم گوارشی زالوها باقی می ماند ، به تعویق می اندازد
2- این باکتری زالو واجد مواد آنزیمی است که نقش مهمی در هضم و جذب مواد غذایی زالو ایفا می کنند.
زالوها به کیسه های وسیعی مجهزند که نقش ذخیره های غذایی را برای مدت طولانی بازی می کنند. این امر موجب می شود که زالو حداقل 6 ماه برای هضم غذایش زمان لازم داشته باشد.البته این موضوع عمومیت ندارد یکی از زالوهایی که می تواند گرسنگی طولانی را تحمل کرده و زنده بماند زالوی طبی (H. medicinalis) است. این زالوی خاص صرفا به دلیل داشتن توانایی ادامه زندگی بدون غذا برای مدت یک تا سه سال توجه دانشمندان را به خود جلب کرده است. زمانی که غذای تحویل شده به داخل مجرای گوارشی مصرف می گردد بافت های زالو فشرده تر می شود و با مواد مرکب پیچیده ای پر می شوند در واقع این روند، غذا خوردن را شبیه سازی کرده و به زالو اجازه می دهد که بتواند بدون غذا به زندگی خود ادامه دهد.
در زمان تغذیه ، زالوهای خونخوار چینه دان خود را با خون پر می کنند. چینه دان بزرگتر و وسیع تر از روده است که خون سرانجتم هضم می شود. البته خون به مدت طولانی می تواند در چینه دان باقی مانده و به تدریج به وسیله آنزیم های باکتریایی تجزیه شود. با توجه به اینکه زالوها خون سرد هستند ، لذا در محیط های سرد ، سوخت و ساز ، تحرک ، مصرف اکسیژن و… شدیدا کاهش می یابد. بسته به سن زالو، حدود سه تا هیجده ماه برای هضم کامل و 4 الی 21 ماه برای تخلیه کامل دستگله گوارش زمان نیاز دارد.
یک زالو با تغذیه می تواند وزن بدنش را 5 تا 7 برابر افزایش دهد. زالوهای گرسنه به زالوهایی که از تغذیه خوبی برخوردار هستند، حمله نموده و به آنها می چسبند، تا خون را از کیسه های معده آنها بیرون بکشند. این تهاجم اغلب منجر به بروز زخم ها و حتی مرگ زالوها می شود. که به این حالت خود خواری (Cannibalism) می گویند. البته این عمل در بین زالو کمتر اتفاق می افتد و به ندرت توسط زالوهای بسیار گرسنه اجرا می شود.

شرکت زالو برتر به عنوان یکی از بهترین شرکتهای تکثیر و پرورش زالو در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، به علاقه مندان در تهران و شهرستانها می باشد.

همچنین این شرکت عرضه کننده انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *