مقاله

سیستم گوارش زالو

سیستم گوارش زالو

سیستم گوارش زالو از یک لوله اصلی گوارشی ، یک لوله مستقیم با اندازه های متفاوت تشکیل شده است که از دهان تا مخرج امتداد یافته و به دلیل سازش با رژیم غذایی در زالوهای مختلف تغییر شکل یافته است.بخش بزرگ تر لوله در ذخیره سازی خون لخته نشده کاربرد دارد،درحالی که صرفا یک بخش کوچک در هضم و جذب کاربرد دارد. دیواره لوله گوارش شامل یک اپیتلیوم ستونی داخلی،یک غشای پایه میانی،یک بافت هادی خارجی شامل فیبرهای ماهیچه ای حلقوی و لوله های موئین هموسلومیک است.
بخش های اصلی لوله اصلی گوارش زالو :
محظفه پیش دهانی : حفره ای به شکل جام در بادکش قدامی که در حفره درون دهانی باریک سه شعاعی قرار گرفته است. یکی از شکاف های دهان وسطی-پشتی بوده در حالی که دوتای دیگر شکمی-جانبی می باشد.دهان با یک پوسته غشایی که از سه لب تشکیل یافته نگه داشته می شود.
حفره دهانی : دهان به یک محوطه دهانی منتهی می شود که یک فضای کوتاه پشت ولوم می باشد.در آستر موکوسی دهان سه آرواره کیتینی هلالی قرار دارد که به شکل مثلثی مرکب شده اند،یکی به شکل میانی-پشتی و دوتا به شکل شکمی-جانبی قرار گرفته است. هر آرواره در یک حفره و پشت یک شکاف دهان واقع شده است.تعداد دندانهای جنس هیرودیناریا در آرواره وسطی 103 تا 128 عدد و در آرواره جانبی 85 تا 115 عدد می باشد. در طرف پهن هر آرواره در حدود 42 تا 45 برامدگی دکمه ای شکل بنام جوانه بزاقی قرار دارد که هر کدام تعداد زیادی غدد بزاقی را در بر می گیرد.آرواره ها با کمک ماهیچه ها حرکت می کنند و حرکت آنها به شکل اره ای نیم دایره است و در نهایت دهدانها زخم Y شکل را در پوست بیمار ایجاد می کند.
حلق : محفظه دهانی به یک حلق کاملا ماهیچه ای که بندهای 5 تا 8 را در بر گرفته،وارد می شود.در منطقه میانی،دیواره حلق 6 تا 12 دیواره داخلی یا لب دارد که از خارج با توده های بزرگ غدد بزاقی مخروطی و تک سلولی محاصره شده است.غدد بزاقی یک ماده شیمیایی بنام هیرودین ترشح می کند که از لخته شدن خون هضم شده جلوگیری می کند.
مری : یک لوله باریک و کوتاه داخل بند 8 است که از میان آن حلق وارد چینه دان می شود.
معده : بزرگ ترین بخش لوله گوارش است.این قسمت در حدود دوسوم فضای احشایی را احاطه کرده و از بند 4 تا 18 امتداد میابد،معده زالو یک محفظه ذخیره عظیم است که زالو را قادر می سازد سالها بدون غذا به حیات خود ادامه دهد.این قسمت به لوله عقبی متصل شده است.زالوها می توانند حتی بعد از خالی شدن محتویات معده به طور کامل ماهها با ماده بدن خود به حیات ادامه دهند.
روده : در انتهای معده قرار گرفته است.این قسمت از سیستم گوارش زالو یک لوله باریک و مستقیم با دیواره نازک از بندهای 20 تا 22 می باشد.
راست روده : در امتداد روده یک راست روده کمی پهن با دیواره نازک کوتاه بدون چین خوردگی داخلی بین بندهای 23 تا 26 قرار گرفته است. راست روده دارای یک آستر کوتیکولی مژک دار داخلی می باشد.

گوارش زالو

 

شرکت زالو برتر به عنوان یکی از بهترین شرکتهای تکثیر و پرورش زالو در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، به علاقه مندان در تهران و شهرستانها می باشد.

همچنین این شرکت عرضه کننده انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *