مقاله

فیزیولوژی گوارش زالو ها (سری۱)

فیزیولوژی گوارش زالوها1

اغلب زالوهای خانواده هیرودینیده عادت به خونخواری داشته و خون میزبان خود را می مکند. سیستم گوارش این زالو به گونه ای است که با بادکش خلفی خود به شکار چسبیده و سپس با بادکش قدامی شروع به تغذیه می کند. سه آرواره تیغه ای شکل و دندان دار زالو از دهان بیرون آمده و شبیه اره حرکت می کنند.که این امر باعث ایجاد بریدگی Y شکل یا سه دندانه ای در پوست میزبان می گردد. موضع زخم با یک ماده خاص بی حس می شود. در ادامه روند تغذیه رگ های جلدی باز شده و خون تراوش شده به سمت محفظه پیش دهانی ، حفره دهانی و حلق مکیده می شوند. مواد فعال هیرودین با ترشح بزاق روی زخم جاری شده و از لخته شدن خون جلوگیری می کند. شیوه شکار زالوها بسته به تعداد گونه هایشان متنوع است. چنانچه غذاهای ترجیحی در دسترس نباشد.اغلب آنها از دیگر میزبانان تغذیه می کنند برخی از آنها از خون انسانها و دیگر پستانداران تغذیه می کنند. در حالیکه برخی دیگر از آنها انگل ماهیان ، قورباغه ها ، لاک پشت ها یا پرندگان هستند. حفره مکش قدامی مثلثی شکل زالو چند لایه است که برای ایجاد خلاء قوی ، طراحی شده اند. زالو سه عدد فک دارد که یکی افقی و دو تای دیگر جانبی می باشد. این تمام آن چیزی است که با دندان کوچک تیز نقطه ای تجهیز می شود. این سازوکار به جانور اجازه می دهد تا از طریق پوست ، بتافت های نرم دیگر یا قشاهای مخاطی ، گزش خود را انجام دهند. سه فک داخلی زالو 60 تا 100 دندان دارند که از این طریق پوست را گاز می گیرند.
سیستم گوارش زالو ها پشت این فک ها قرار دارند یعنی جایی که وارد مسیر گوارشی می شد، قرار دارد. و متشکل از 2/3 طول بدن زالو است زمانی که زالو میزبان خود را گاز می گیرد، بادکش را محکم در مکان موردنظر نگهداشته و سپس از آرواره های دندان دار و نیم دوارش استفاده می کند. و در ادامه در پوست شکار ماده ای ترشح می شود. همزمان از نفروفور نیز موکوس ترشح می کند که چنین مکانیسمی در چسبیدن زالو به میزبان از طریق بادکش کمک می کند.
ترشح بزاقی زالو شامل مواد ضد انعقاد و هیستامین است که ایجاد زخم کرده و سپس زالو بدنش را شل می کند تا خون جذب شود. عمل هضم در زالوها به کندی صورت می گیرد. زالوها مقدار ناچیزی از آنزیم های هضمی را خودشان تولید می نمایند. اما در عوض بر آنزیم های تولید شده توسط فلور میکروبی هم سفرگان داخلی (Endosymbiosis) تکیه می کنند.

شرکت زالو برتر به عنوان یکی از بهترین شرکتهای تکثیر و پرورش زالو در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، به علاقه مندان در تهران و شهرستانها می باشد.

همچنین این شرکت عرضه کننده انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *