مقاله

پوست و ماهیچه زالو (سری۱)

پوست و ماهیچه دیواره بدن زالو1

شنا کردن در آب و ترشح موکوس از نشانه های اشتهای زالو به غذا محسوب می شود. موکوس معمولا از لب فوقانی بادکش جلو در ناحیه سر ترشح می شود. این ماده چسبنده و سامانه عملکرد بادکش های جلو و عقب امکان حرکت روی هر سطحی ا برای زالو امکان پذیر می سازد. اپیدرم زالو عموما ترشحی است. لایه ای به نام کوتیکول سطح خارجی زالو را پوشانده است. این لایه خود با لایه ترشحی دیگری به نام موکوس پوشیده شده است و تقریبا هفته ای یکبار طی فرآیند پوست اندازی یک لایه سفید رنگ ژله ای از خود دور می کند. این عمل زالو را از حملات میکروبی محخافظت می کند و بدن زالو را در برابر کم آبی و خشک شدن مصون می دارد. همچنین عملکرد تنفس و تبادل مواد و دفع مواد زائد را تسهیل می نمایدو از روی ترکیبات موکوس زالو می توان به گونه های آن پی برد. در زالوها تقریبا طی 3 الی 10 روز یکبار به وسیله حرکات پریستالتیک (انقباضات ماهیچه زالو به صورت موجی شکل) یک لایه شاخی ترشحی پوشیده شده (کوتیکول) ریزش می کندو تناوب پوست بسته به دما ، کیفیت آب و وضعیت تغذیه ای متفاوت می باشد. با توجه به اینکه یک لایه موکوسی که عمدتا از موکوپلی ساکاریدها تشکیل شده روس کوتیکول رشته ای را می پوشاند. لایه موکوسی نیز در خلال پوسته اندازی ریزش می کند. این سد موکوسی دو لایه از تماس مستقیم باکتری های گیاهان آبزی با اپیدرم زالو ممانعت به عمل می آورد. باکتری نیز با هر پوست اندازی حذف می شود. لذا پوست اندازی زالو به عنوان روش طبیعی در بهداشت جانور نقش دارد. پوست اندازی ناقص می تواند باعث آسیب دیدگی و گاها مرگ زالوها شود. در بسیاری از مواقع بقایای پوسته به جای مانده از قبل باعث انقباصات شدید و عمیقی می شود. که می تواند به اپیدرم جانور صدمه رسانده و راهی برای ورود باکتری ها به بدن زالو باز نماید. جهت جلوگیری از این نوع آسیب ها باید از سنگ های لبه تیز و گیاهان سخت برگ استفاده کرد تا عمل پوست اندازی زالوها تسهیل شود. دیواره بدن زالوو به عنوان حدفاصل میان زالو و جهان خارج بوده و دارای ویژگی های قابل توجهی است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود:
– خاصیت الاستیکی زیاد
– اصلی ترین جز عملکرد تنفسی ددر پوست زالو صورت می پذیرد
– به عنوان یک سد و پوی در مقابل عفونت ها و مواد مضر عمل می کند.
– اجازه تنظیم تبادل مواد شیمیایی و گازها را می دهد.
– مانند یک اندام حسی پیچیده واحد ، عمل می کند.
– می تواند در مقابل حمله های مکانیکی قاومت کند.
– می تواند از طریق لایه خارجی (کوتیکول) پوست اندازی نماید.
– به اهداف استتار، پیگمانته (رنگ بندی) شده است.
– به عنوان وسیله ای جهت شناسایی گونه ها قابل استفاده است.
– در طی خواب زمستانی و استراحت تابستانی به عنوان سپر حفاظتی عمل می کند
– در جلوگیر از دهیدراتاسیون (بی آب شدن) پوست نقش مهمی دارد.
– پوست مانند آکاردئون در زمان خالی بودن شکم جمع می شود و برای تطابق با حجم زیاد (غذا خوردن) کشش زیادی پیدا می کند.

شرکت زالو برتر به عنوان یکی از بهترین شرکتهای تکثیر و پرورش زالو در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، به علاقه مندان در تهران و شهرستانها می باشد.

همچنین این شرکت عرضه کننده انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *