مقاله

سیستم تولید مثل زالو ها

سیستم تولید مثل زالو ها

به طور کلی زالوها هرمافرودیت (دو جنسی) هستند به این معنی که هم دارای ارگان تناسلی ماده و هم نر می باشند اما زالوها خودشان را باور نمی سازند. لقاح در زالوها به کمک قرار دادن اسپرم بر روی دیواره بدن زالوی دیگر انجام می پذیرد. سیستم تولید مثل زالو بسیار پیچیده و در قسمت مرکزی شکم قرار دارد که ارگان مذکر به مکنده قدامی نزدیک تر از ارگان مونث قرار دارد. آن ها معمولا با یک زالوی دیگر یا برخی اوقات دو زالوی دیگر جفت گیری می کنند. جفت گیری زالوها حدود 15 تا 18 دقیقه به طول می انجامد. در سیستم تولید مثل زالو نر ، کیسه های بیضه به تعداد 4 تا 12 زوج هستند که در زیر چینه دان قرار دارند. زالوهای پزشکی بسته به دفعات تغذیه و کیفیت غذایی که مصرف می کنند، در سنین 2 الی 4 سالگی بلوغ جنسی می رسند و قادر به جفت گیری هستند. بیشتر آنها در خلال فصول بهار ، تابستان و گاها نزدیک به انتهای فصل پاییز چفت گیری می کنند. هر دوره جفت گیری بین 30 تا 40 روز به طول می انجامد. با توجه به اینکه زالوها قادرند اسپرم را در تخمدان هایشان ذخیره کنند، فاصله زمانی بین جفت گیری ، تخم ها در پیله (کوکون) قرار داده می شوند، پیله ها با ماده پروتئین مانند و تخم ها پر شده اند. این پیله ، شبیه ، پیله ای است که کرم ابریشم می سازد. کوکون ها معمولا در تونل های حفر شده در خاک ساحل دریاچه یا تالاب ها ترجیحا در سنگلاخ ها دفن و ذخیره می شوند. پیله ها به وسیله کلیتلوم، که یک ناحیه غنی از غدد واقع در 1/3 قدامی بدن زالو می باشد ، تولید می شوند. کلیتلوم مایع چسبناکی ترشح می کند که با انقباضات سریع ماهیچه ای ، قوام کرم مانند پیدا می کند سپس زالو 15 تا 30 تخم و نیز یک ماده مغذی آلبومینی که هیرودویین نامیده می شود. داخل پیله تزریق می کند. بعد از عقب کشیدن زالو هیرودین به تدریج سخت شده و رنگ آن از سفید به زرد قهوه ای تغییر می یابد. پیله آب را ذخیره کرده و جمین را از دهیدراتاسیون (کم آبی و خشک شدن) محافظت می کند. در شرایط مطلوب ، به ویژه در هوای آفتابی ، نوزادان طی 40 روز از تخم خارج می شوند و از حفره کوچکی در نوک پیله به خارج می خزند. آنها در زمان خروج از تخم ، بر خلاف چثه کوچک از اشتهای بالایی برخوردار هستند. در زمان بیرون آمدن نوزاد زالو از توده اسفنجی کوکون، مادر دو حفره کوچک در هر سر پیله که اکنون بیضوی شکل است، ایجاد می کند. در سن حدود 3 هفتگی زالوهای جوان قادرند، پوست طعمه شان را سوراخ کنند. زالوها مخصوصا در دو سال اول خیلی آرام رشد و نمو می کند. بلوغ کامل زالو 5 الی 8 سال به طول می انجامد. زالو ممکن است تا 20 سال عمر کند. زالوها تحت شرایط طبیعی زودتر از پنج سال به سایز مناسب برای درمان نمی رسند، اگرچه ممکن است برای مقاصد پزشکی در سال سوم و چهارم نیز مورد استفاده قرار گیرند. زالو در یک محیط مصنوعی می تواند طی 12 تا 13 ماه به وزن مناسب برای مقاصد طبی یعنی 1.5 تا 2 گرم رشد کند. هر زالوی بالغ می تواند 8 پیله یا بیشتر طی یک دوره 5-12 روزه بگذارد. با فرض اینکه هر زالو طی یک سال 4 پیله حاوی 15 تخم بگذارد ، این مقدار تا 60 زالو در سال خواهد رسید. اندام های تولید مثلی نر در زالو شامل کیسه های بیضه ، مجرای وابران ، مجرای آوران ، اپی دیدیم ، مجرای خروج اسپرم و دهلیز می باشد. اندام تولید مثلی ماده شامل کیسه های تخم ، تخمدان ، مجرای تخم ، مجرای تخم مشترک و واژن می باشد.

شرکت زالو برتر به عنوان یکی از بهترین شرکتهای تکثیر و پرورش زالو در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، به علاقه مندان در تهران و شهرستانها می باشد.

همچنین این شرکت عرضه کننده انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *