مقاله

اعصاب و سیستم های حسی زالو

اعصاب و سیستم های حسی زالو

سیستم عصبی (کلاس هیرودینا) از سیستم عصبی نردبانی شکل کرم های خاکی به ارث رسیده است. این سیستم عصبی شامل یک گانگلیون مغزی ، یک زنچیره گانگلیون شکمی متشکل از 21 جفت گانگلیون که هر یک تقریبا دارای 200 جفت نورون و یک گانگلیونخلفی برای مکنده عقبی می باشد. محرک های دریافتی به وسیله گیرنده های حسی متعدد و گوناگون در 21 گانگلیون سگمنتال ،گانگلیون حلقی بزرگ تحتانی و گانگلیون دمی یا انتهایی ، هماهنگ گشته و متمرکز می شوند. گره های عصبی بزرگ پایین گلو (گانگلیون حلقی بزرگ تحتانی) شامل 4 گانگلیون مرکب است. گانگلیون دمی شامل 7گانگلیون مرکب است اندام های حسی در رویی سر و سطح بدن زالو، وی را قادر می سازد، که تغییرات شدت نور ، دما و ارتعاشات را تشخیص دهد. گیرنده های شیمیایی روی سر زالو حس بویایی را ایجاد می کند. در این محل ممکن است 1 یا 5 جفت چشم فنجانی حاوی رنگدانه موجود باشد. تعداد چشم ها و ترتیب قرار گرفتن آنها در تشخیص گونه زالو کاربرد دارد اگرچه برای تشخیص قطعی گونه نیاز به کالبد شکافی می باشد. سایر ساختمان های حسی زالو شامل سلول های چشایی در دهان ، اندام های لمسی در نقاط مختلف بدن و اندام های شبه چشم در چندین حلقه بدن از جمله بادکش خلفی می باشد. علاوه بر این تعداد گیرنده ی ساده ی حساس به نور نیز در همه سطح بدن وجود دارند. این ترکیب سلولی به زالو اچازه می دهد که زاویه احتمای نور و حرکت سایه را در طراف خود تشخیص دهد. زالو در ناحیه دهانی به ویژه در پوست لب بالایی (مرسوم به پروستومیوم) دارای گیرنده های حرارتی و دو نوع دیگر از پاپیلاهای حسی که هریک به عنوان گیرنده های شیمیایی برای انواع مواد مختلف عمل کی کنند. پاپیلاهای حسی که علاوه بر نور به لمس ، حرکت آب و درد پاسخ می دهند.در آنولی واقع شده اند. این سلول های حسی در تمام سطح بدن پراکنده بوده و به تکمه های گانگلیونی متصل هستند که تمام سیگنال های حسی را هماهنگ می سازند.

شرکت زالو برتر به عنوان یکی از بهترین شرکتهای تکثیر و پرورش زالو در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، به علاقه مندان در تهران و شهرستانها می باشد.

همچنین این شرکت عرضه کننده انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس بگیرید.

 02136614661 

09127023770

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *