مقاله

خواص بزاق زالو (بخش اول)

خواص بزاق زالو

با ما همراه باشید تا با خواص و مواد بی نظیر موجود در بزاق زالو آشنا شوید

مختصری درباره زالو

زالو جزو نرم تنان تک جنسی می باشد که 650 گونه آن شناسایی شده که 50 نوع آن از خون پستانداران تغذیه می کنند. زالوی طبی Hirudo medicinalis نام دارد و مشخصه آن نوارهای سبز زیتونی تا سبز لجنی در پشت آن می باشد. در مقابل زالوهای سیاه یا سرمه ای رنگ و یا زالوی بسیار درشت بزرگتر از 12 سانتی متر اغلب نامناسب و خطرناک می باشد.

زالو از طرفی خون آلوده و فاقد O2 را تخلیه می کند و از سوی دیگر بزاق خود را که حاوی ماده ای به نام آنتی کوالاگون (هیرودین) و احتمالا بیش از صد نوع ماده bioactive (مثلا ترکیبات پروستاسایکلین فرم و پروتئینی شبیه گیرنده های نیکوتینیک استیل کولین) دیگر می باشد. به موضع تزریق می کند. به عبارتی دو عمل تصفیه خون و رقیق کردن خون را همزمان انجام می دهد. سالم سازی خون با استفاده از زالو باعث کنترل عفونت ها و عملکرد بهتر سلول های دفاعی خون و سیستم ایمنی و همچنین افزایش اکسیژناسیون بافت ها می شود. در حال حاضر استفاده از زالو در مهار Venous Congestion (مهمترین جراحی های پلاستیک و میکروسکوپی و پیوند اعضا و گرافت های پوستی) به خوبی ایفای نقش کردهو مانع احتقان خون ، هماتوم ، ادم ، ترومبوز و نکروز عضو یا فلاپ پیوند زده میگردد.

مواد موجود در بزاق زالو

  • یکی از مواد موجود در بزاق زالو به عنوان Neurotran smitter بر روی پایانه های عصبی عمل کرده و اثرات متعددی از جمله بی حسی ، احساس خنکی و گاهی برعکس ، تحریک را باعث می شوند. این مواد شامل Dopamin ، Serotonin ،  Acetylcholin می باشند.
  • موادی که روی خون اثر کرده و باعث تغییر تعادل انعقادی و معمولا کاهش لخته شدن یا حل لخته ای تشکیل شده و غیره می گردند.
  • موادی که با سایر مواد تشکیل دهنده بدن از جمله پروتئین ها ، Collagen اسیدهای نوکلئیک ، مواد معدنی و… واکنش می دهند.
  • آنزیم ها که نقش هضم کننده را بازی می کنند شامل ATP-diphosphohydrolase (or Apyrase) که یک ماده ضد تجمع پلاکت است. Bdelin با وزن مولکولی 5000 مانند Trypsin ، chymotrypsin و Plasmin مهارکننده proteaseاست.

Eglin ورن مولکولی کم خاصیت مهارگری Elastase ، Cathepsin ، Subtilisin و Chymotripsin را دارد که به میزان قابل توجهی در کاهش التهاب بعد از تروما و جراحی ها و مشکلات آندوتلیوم روده ای به خصوص بیماری کرون می باشد. به علاوه این ماده مانع تشکیل لخته به دنبال سپتی سمی در خون می گردد.

  • از دیگر خواص بزاق زالو ،گشادکنندگی عروقی (Vasodilators) مواد شبه هیستامین
  • مواد با خاصیت آنتی بیوتیک: آنچه را که اخیرا مورد توجه قرار گرفته است این خاصیت زالو می باشد که عمدتا به وسیله Aeromonas Hydrophila (Hirudini) که در روده زالو زندگی می کند، تولید می گردد و بر روی بیماری های ناشی از استاف اورئوس و توبرکلوز و بیماری دیسانتری و دیفتری موثر می باشد.
  • Decrosinمهارکننده تجمع پلاکتی ، آنزیم مشابه(PG12)Prostaglandin که مانع فعالیت Kallikrein و فاکتورهای XI و XII می شود.

شرکت زالو برتر به عنوان یکی از بهترین شرکتهای تکثیر و پرورش زالو در تهران آماده ارائه مشاوره پرورش زالو ، به علاقه مندان در تهران و شهرستانها می باشد.

همچنین این شرکت عرضه کننده انواع زالو اصیل ایرانی به صورت عمده و جزئی به تمامی عطاریها ، مطب پزشکان طب سنتی و ایرانی و همچنین تمام مراکز و عزیزان در جای جای ایران و جهان می باشد. برای تنظیم وقت مشاوره و سفارش زالو با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *